Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Kiti dalykai :: Pokalbiai apie viską.
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Sklandytuvo pavaldumas
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
Kiras
Pr Vas 09 2009, 10:51
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Kad diskusija apie kokybę nenukryptų į šoną, apie pavaldumą keliu čia.

Renatas rašė ...

Kiek pamenu, LAK-9M "garsejo" dar ir "sunkia vairolazde". Judinant vairolazde i sonus uzsparniai judejo kartu su eleronais. Del nevykusios mechanikos vairolazdei "lankstyti" reikejo nemazai sveikatos. Todel skraidyma su LAK-9M apibudindavo taip - turiu dvi rankas, o ypac desine.
Pik-20, nuo kurio ir buvo nusiziuretas uzsparniu sublokavimas su eleronais principas, skyresi kaip diena ir naktis - jo vairolazde buvo galima judinti dviem pirstais.

Nors ir nedaug, bet teko su LAK-9M paskraidyti. 1978 m. klubo viršininkas A.Jonušas nusprendė, kad su LAKais reikia duoti skraidyti ne tik asams, ir organizavo savarankiškų skridimų dieną keletui jau šiek tiek prakutusių sklandytojų, skraidžiusių su "Kobromis". Tarp jų buvau ir aš.

Šoninis pavaldumas šio sklandytuvo buvo, švelniai tariant, nepavydėtinas. Ir ne tik dėl to, kad vairolazdė sunkiai vaikščiojo. Neužteko eleronų. Dėl sparnų didelės masės ir ilgio, buvo labai didelė inercija. Sklandytuvui pakrypus į šoną, vairolazde taisydavai, bet atsistojus normaliai ir vairolazdę pastačius neutraliai, sklandytuvas dar krypdavo į kitą pusę. Tada duodi vairolazdę į priešingą pusę, sklandytuvas palaukęs sekundę kitą, "pagalvojęs" pradeda eiti atgal, vėl nueina į kitą pusę, ir vėl nespėji "pagauti". Taip ir švytuodavo, kaip milžiniško laikrodžio šytuoklė. Apsipratus su valdymu eidavosi geriau - vos tik pajutęs, kad sklandytuvas iš pokrypio išeina, vairolazde iš karto duodavai į priešingą pusę, stabdydamas inercijos momentą.

Kitas negeras dalykas buvo tai, kad vairolazdė neturėjo atoveiksmio, t.y nebuvo atatinkamo spaudimo į ranką. Nesuprasi ar eleronas pilnai nulenktas, ar pusinė padėtis, labiau panašėjo į pavarų perjungimo svirtį, nei į vairolazdę
Vienu žodžiu, kaip rusai sako, buvo "choždienija po mukam" - kančių keliai.
Blogiausia būdavo pakilti. Nejaučiant eleronų padėties, starto metu, kai greitis mažas, sparnas nukrisdavo ant žemės. Tekdavo atsikabinti riedėjimo stadijoje. Ta diena tikri manevrai buvo.

Su PIK-20 nėra ką lyginti. Panašiai būtų kaip lengvasis automobilis su vairo stiprintuvu ir traktorius (stalinecas ko gero).
Bet apie PIK-20 kitą kartą.
Į viršų
Renatas
Pr Vas 09 2009, 12:29
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Gal teko paskristi su Pik-20, Gintautai? As tik jo kabinoje kelis kartus sedejau ir seile varvinau "svaigdamas" vien nuo minties apie skrydi siuo sklandytuvu. Tuo laikotarpiu tai buvo pats geriausias 15m klases sklandytuvas. Ant jo kilio puikavosi uzrasas - "World champion 1976". Tais metais 15m klaseje visos trys prizines vietos buvo uzimtos skridusiu su Pik-20.
Speju, kad is Pik-20 labai daug ismoko ir tuometines ESAG konstruktoriai. Juk vienas is 2-ju Pik'u, kuriuos nupirko sovietai, Prienuose buvo supjaustytas tikslu issiaiskinti jo konstrukcija. Sio sirdi draskancio veiksmo rezultai netruko pasireiksti -sekantis ESAG kurinys - LAK-10 buvo "visa galva pranasesnis" uz ankstesniuosius: LAK-9 bei LAK-9M. Rimas, manau, cia gali tiksliau pakomentuoti.
Į viršų
Kiras
Pr Vas 09 2009, 01:30
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Renatas rašė ...

Gal teko paskristi su Pik-20, Gintautai?

Teko. Bet tik vieną kartą.
Istorija tokia. Vieną dieną buvo repeticija kažkokiai aviacijos šventei, tai nebuvo sklandytuvų. Vadai ir laiko neturėjo. Taigi goglinėjau aerodrome be užsiėmimo. Dar ir oras niekam tikęs buvo. Vakarop skraidymų vadovas Igoris pasiūlė suskristi su PIK-20, kad nebūtų nuoskaudos už veltui praleistą dieną.
Tokia "dovanėle" nepasinaudoti negalėjau. Pakilau kažkur po penkių. Igoris taip ir galvojo, pasisukinėsiu pusvalandį ir OK. Bet tuo metu pasitaisė oras, ant Prienų atsirado kamuoliukų, tai aš ten ir skriejau. O jau to skriejimo su PIK-20 smagumėlis! Kaip devintam danguje! Tikra palaima.
Skraidymo vadovas per rūpesčius mane pamiršo. O aš skrieju. Komandos tūpti nėra, tai ko skubėti. O dar su tokiu sklandytuvu. Pagaliau apie septintą valandą Igoris prisiminė ir mane. Klausia, kur randuosi. Atsakau:
- Prienai, 1200.
- Tai ką, per naktį ten galvoji skriet? Greitai tūpti.
Dūriau vairolazdę iki bortinės lentos, greitis 250 ir paršvilpiau kaip reaktyvinis...

O tas PIKas atsirado, kaip Renatas kad sakė, kad ESAG galėtų pakopijuoti. Pamenu kaip J.Bankauskas parsiskraidino jį iš Oriolo paskui AN-2. J.Bankauskas buvo LAK-11 "Nidos" - 15 metrų klasės sklandytuvo konstruktorius. Tai jam ir nupirko "pasišperinti".


J.Bankauskas prie "savo" sklandytuvo

PIK-20 pavaldumas buvo nuostabus. Kaip jau rašiau, su LAK-9 nėra ko lyginti. PIK-20 buvo gerokai pranašesnis ir už "Jantar standard" ir už visus kitus tuo metu buvusius pas mus sklandytuvus. Nesupratau, kodėl suomiai nutraukė jo gamymą.

Į viršų
Renatas
Pr Vas 09 2009, 05:03
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Po netiketos Pik'o sekmes susigriebe vokieciai - atsirado ASW-20, LS-3, Mini-Nimbus. Labiausiai nusisekes buvo pirmasis - Schleicherio ASW-20, nes 15m klaseje jis dominavo apie desimtmeti. Veliau ji nukonkuravo Ventus'as.
Į viršų
bence
Pr Vas 09 2009, 09:22
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
Na su laku as ir tik kokia 10 skrydziu turejau-man asmeniskai ta ilgasparniu filosofija patiko.nors pavalduma apibudina pasakymas :jeigu manai kad reikia uzsukt, tai pavelavai, nes sukt reikejo dar pries tai kai pagalvojai bet viska atperka sklendimas...
O pik-20 tai dar ir siandien puikus klubines klases sklandytuvas, manau su juo musu cempionate 15m (mixed clas) klasej butu galima kazka parodyt
Į viršų
Rimas
Pr Vas 09 2009, 11:27
Užsiregistravęs dalyvis #5
Prisijungta: Tr Vas 13 2008, 10:45
Pranešimų: 9
Taip teko čiupinėti ir PIK-20 ir ASW -20,bet kad būtu supjaustytas to nebuvo.Ardėme tik tiek ,kad nebūtu sugadinta.Tam buvo skirtos gal kokis trys dienos.Po to sklandytuvai buvo išvežti atrodo į Orilą.PIK-20 mazgų gabalai "fabrikėlyje"atsirado vėliau kai buvo palaužtas vienas iš sklandytuvų.Tai vyko maždaug prieš 30 metų .Jeigu dar Prienuose gyvena Kęstutis Gečas tai jis kaupė savotišką archyvą -muziejų iš įvairų sklandytų agregatų.Gal ir dabar tas muziejus gyvuoja.Būtu ir man įdomu pamatyti "fabrikėlio"40-mečio minėjimo proga.
Į viršų
bence
An Vas 10 2009, 09:02
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
gamykleles muziejus dar gyvas, o Kęstutis Gečas taipogi dar judrus.Galima beveik bet kada ten pakliuti, yra tikrai i ka pazuret
Į viršų
Rimas
An Vas 10 2009, 10:12
Užsiregistravęs dalyvis #5
Prisijungta: Tr Vas 13 2008, 10:45
Pranešimų: 9
Malonu girdėti .Reikės šią vasara ir Kęstą ir jo muziejų aplankyti.
Į viršų
Kiras
Kt Vas 12 2009, 11:22
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
bence rašė ...

ilgasparniu filosofija patiko. nors pavalduma apibudina pasakymas: jeigu manai kad reikia uzsukt, tai pavelavai, nes sukt reikejo dar pries tai kai pagalvojai

Tai LAK-9 turėtų būti taikoma tokia formulė: "pradėti sukti reikia prieš įlipant"
LAK-12 pavaldumas lyginant su LAK-9, yra gerokas žingsnis į priekį.

Bet čia kalba eina apie skersinį pavaldumą - eleronus. Posūkio ir aukštumos vairai ir LAK-9 buvo pakankamai normalūs.
Į viršų
Renatas
Kt Vas 12 2009, 04:09
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Apie LAK-9 posukio vairo efektyvuma girdejau skirtingu atsiliepimu. Bet Tu, Gintautai, esi skirides su LAK-9M, kuris, rodos, buvo dar sunkesnis, todel Tavo komentaras butu "tiesiai is ivykio vietos".
Atviros klases sklandytuvai siuo metu man yra "mistika" - patys brangiausi, valdymas sudetingiausias, o didesniais greiciais (> 200 km/h) skrenda prasciau uz naujausius 15m ir 18m klases aparatus. Stebint pastaruju metu Pasaulio ir Europos cempionatu dalyviu skaiciu kilo itarimas, kad "atvirieji" arteja prie "ismirimo" ribos, o "apipjaustytu" klasiu (isskyrus pasauline) populiarumas auga kaip ant mieliu. Tiesa, 2008m. "atvirieji" jau kazkiek atsigavo.
Į viršų
 

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System