Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Lietuviškos konstrukcijos :: B.Oškinio sklandytuvai
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
BrO-16 "Pempė"
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
Kiras
An Spa 06 2009, 09:03
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Šiemet suėjo 36 metai, kai buvo pastatytas B.Oškinio hidrosklandytuvas BrO-16 "Pempė".
Kaip matosi iš šio sąrašo, "Pempė" buvo apskraidyta 1973 08 25.



Teko tai matyti savo akimis.
Bandomieji skridimai vyko Nemune prie Pociūnų. Kažkur aprašymuose teko skaityti, kad "Pempė" buvo išbandyta Kauno mariose. Na, jei Kauno marios skaitomos iki Birštono, tada taip. Iš Kauno marių buvo atplaukęs greitaeigis kateris buksiravimui.

B.Oškinis rūpinosi visais techniniais dalykais: sumontavimu, atatampų įtempimu, povandeninių sparnų prisukimu ir kt. dalykais.

Pirmas skrido gamyklėlės direktorius V.Pakarskas. Dabar man sunku prisiminti, koks buvo virvės ilgis ir kiek aukštai pakilo, velkant kateriui. Turbūt, kokius 15-20 metrų. Pakilt iš vandens pakilo neblogai, padėjo povandeniniai sparnai. Kol tempė kateris - viskas buvo gerai. Bet kai atsikabino, tai praktiškai skridimo nebuvo - taip ir nuparašiutavo į vandenį, tiesiog "tėkšt" ir viskas. Vienuose aprašymuose rašoma, kad "Pempės" kokybė 10, kitur - 8, bet turbūt nė tiek nebuvo. Gal kokie 5-6. Vis tik valtis-gondola su tais povandeniniais sparnais, o taip pat biplano konstrukcija darė savo.

Antras skrido Tadas Koronkevičius. Nors jis tarp "Pempės" lakūnų-bandytojų nepažymėtas. Skridimas buvo analogiškas kaip ir pirmasis - po atsikabinimo staigiu kampu žemyn ir "šliopt" į vandenį.

Trečias skrido Aleksandras Jonušas. Įsiminė jo nutūpimas. Po atsikabinimo nuo katerio, davė vairolazdę į priekį, įsivarydamas šiek tiek greičio, po to patraukė į save, padarydamas išlyginimą. "Pempė" gražiai nučiuožė vandens paviršiumi. Tupdymas gavosi panašus į tikrą tupdymą, o ne tėkštelėjimą vandenin. Matėsi, kad A.Jonušo kaip lakūno meistriškumas aukštesnis.

Dar įsiminė iš tų bandymų toks epizodas. V.Pakarskas, būdamas stambus vyras, sunkokai tilpo gondoloje. Jis skundėsi, kad mažai vietos, alkūnės remiasi į šonus ir Oškiniui kelis kartus tai kartojo. Oškinis tyliai išklausydavo ir toliau triūsė apie savo "Pempę". Čia buvo ta pati situacija kaip ir su dauguma Oškinio konstrukcijų: projektavo pagal savo nedidelį ūgį. T.Koronkevičius ir A.Jonušas, būdami ne tokie stambūs, dėl to nesiskundė.

Tais trimis skridimais ir baigėsi tos dienos bandymai. Buksiruojantis ir skrendant Nemune pirmyn ir atgal - viskas buvo gerai, bet apsisukant reikėdavo priartėti prie kranto. O ten nuo pakrančių medžių ir krūmų buvo sūkuriuotas vėjas. Todėl buvo nutarta kitą kartą bandymus tęsti tikrose mariose, nes čia trūko vietos apsisukti.

Štai tokie prisiminimai.

[ Redaguota Tr Vas 22 2017, 08:42 ]
Į viršų
Flyer
An Spa 06 2009, 09:30
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Tikrai įdomi istorija.
Vat įdomu ar Bro-17V buvo geresnis, ar žymiai?
Į viršų
Kiras
Tr Spa 07 2009, 11:06
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Apie BrO-17V nieko nežinau, neteko jos matyti.

Iš viso tuo metu buvau jaunas vaikis, skraidžiau "Blaniku" ir žemesnės klasės sklandytuvais nesidomėjau. Atrodė ne lygis! Nei "Zyle", nei BrO-9, nei juo labiau T-1 ar T-2, nors jų aprašymai tuometiniuose "Sparnuose" buvo. Taip pat nesižavėjau ir minima "Pempe". O bandymus mačiau galima sakyti atsitiktinai - tą dieną buvau Pociūnuose. Tai ir nuėjau pasižiūrėti prie Nemuno. Juolab, kad Jonušas dėl bandymų skraidymus atšaukė.
Susidomėjimas istoriniais sklandytuvais ir sklandymo istorija atėjo dabar, įsijungus į šį tinklalapį.
Į viršų
Renatas
Tr Spa 07 2009, 01:26
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Sklandytuvams biplano schema vargu, ar racionalu naudoti. Cia, pirmiausia, matyt buvo galvojama apie "hidro" varianta, kur apatiniai sparnai kartu turejo atlikti dar ir pludziu vaidmeni stabilumui vandenyje pagerinti (jeigu sklandytuvas virstu ant sono).
Kur butu galima pritaikyti "Pempe", cia jau filosofinis klausimas. Man sis aparatas vis tik labiau panasus i lektuva, nei i sklandytuva.

[ Redaguota Tr Spa 07 2009, 01:32 ]
Į viršų
mindozee.mig3
Tr Spa 07 2009, 08:57
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263
Įkeliu skanus iš J.Dovydaičio knygos ''Lakūnų portretai'' apie ''Pempės'' bandymus.








Į viršų
Tinklalapis
Flyer
Sk Geg 16 2010, 07:19
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Nesinorėjo kurti naujos temos, tad rašau čia:

Ar teko ką nors girdėti apie Bro-17U? Man ne, tiesiog užkliuvo pavadinimo "rusinimas", iš to turbūt ir kilo ši klaida. (SSRS šia informacija pateikė "Jane's World Aircraft" )



Į viršų
mindozee.mig3
Sk Rgs 02 2012, 07:27
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263




Į viršų
Tinklalapis
mindozee.mig3
Pr Rgs 03 2012, 08:35
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263


Į viršų
Tinklalapis
 

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System