Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Sklandymo istorija :: Sklandymo istorija Lietuvoje
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Vaikų sklandytuvai
Eiti į puslapį   <<        >>  
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
lietuss
An Grd 22 2009, 09:39
Užsiregistravęs dalyvis #114
Prisijungta: Sk Bal 05 2009, 10:44
Pranešimų: 119
Susipažinau su Leonu Vasausku. Jis nori perkratyti visus savo aviacinius fotoarchyvus ir išleisti nuotraukų albumą. Va, ten turėtų būt gerų kadrų.... juk "Sparnai" ne viską spausdino.
Į viršų
Kiras
An Grd 22 2009, 11:05
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Grįžtant prie Kovaliūno "Žvirblio", kyla klausimas, koks šio sklandytuvo likimas? Ir iš viso ar nors kiek juo buvo skraidyta? Ar bent išbandytas?

G.Ramoškos straipsnyje rašoma:
Skraidymų ir platesnio pritaikymo nepavyko organizuoti. Tam reikėjo įsteigti sklandymo būrelį su specialiu išvilktuvu ir visa reikalinga infrastruktūra, kurią paprastai turėdavo Aviacijos sporto klubai. Anykščiuose aviacijos sporto klubo nebuvo, ir A.Kovaliūno „Žvirblis“ liko „bedarbis“.

Na bet išbandymui buvo galima nusivežti ten, kur ta infrastruktūra buvo. O pradiniams pabandymams panaudoti tempimą automobiliu.
Todėl kyla abejonė, ar tik nebuvo taip, kaip ir su R.Bėkštos RB-11 - skrenda kaip "kirvis", ir tada likimas aiškus.

Beje, dėl "Žvirblio" pastatymo datos irgi yra neaiškumų.
R.Ramoškos straipsnyje rašoma, kad 1986 metais.
1987 metų "Sparnų" žinutėje rašoma, kad dar tik statomas.
O to paties G.Ramoškos sudarytoje lietuviškų sklandytuvų lentelėje (spausdinta "Aviacijos pasaulyje" 2008 Nr.19) - nurodoma pagaminimo data 1988 m.


[ Redaguota An Kov 14 2017, 08:57 ]
Į viršų
Kiras
Št Sau 02 2010, 05:21
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Pabandžiau sudaryti visų Lietuvoje gamintų (suprojektuotų) vaikų-paauglių sklandytuvų sąrašą. Gavosi štai tokia rikiuotė:

A.Gyso "Nykštukas" - 1937 m.

B.Oškinio BrO-11 "Pionierius" - 1954-1959 m., pagaminta apie 2000 vnt. (visoje Sovietų sąjungoje).

B.Oškinio BrO-11M "Zylė" - 1969 m. ir 1989 m. (S.Čepaičio koop.), pagaminta iš viso 200 vnt.

B.Oškinio BrO-21 "Vyturys" - 1978 (Kuibyševe) ir 1980 m., pagaminta 2 vnt.

LAK-14 "Strazdas" - 1981-1986 m., pagaminta 74 vnt.

BrO-23 "Garnys" - 1981 ir 1984 m., pagaminta 2 vnt.

LAK-16 - 1986-1990 m., pagaminta 130 vnt. (visų modifikacijų).

A.Kavoliūno AK-4 "Žvirblis" - 1986 (1988 ?) m.

R.Jurkšto JR-1 - 1995 m.

S.Čepaičio "Širšė" (dvivietis) - 2006 m.

R.Kalinausko "Šarka" - 2006 m.


Kuris iš jų geriausias?

[ Redaguota Sk Kov 05 2017, 09:35 ]
Į viršų
bence
Št Sau 02 2010, 08:16
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
geriausias-klausimas salyginis.Kaip sklandytuvas tai manyciau be konkurencijos JR-1.o kaip mokomasis tai be abejones zyle 1969 m.
Į viršų
Flyer
Št Sau 02 2010, 08:57
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Tikrai negalima būtų pripažinti vieno geriausio. Geriausias kaip mokomasis, be abejonės Bro-11, Bet dabar jis sulaukia nemažai kritikos dėl medinės konstrukcjos. Išsivysčius vaikų sklandymui, pritakius naujus saugumo ir patogumo reikalavimus, zylė nebe atrodo taip patraukliai. Dabar siekiama kad sklandytuvas būtu lengvai prižiūrimas, lengvai remontuojamas net lauko sąlygomis, tad medis jau nelabai tinka.
Pagal praktiškumą turbūt geriausias būtų Lak-16, bet jis turi dar nemažai trūkumų.
Šiuo metu reikalavimų vis daugėja ir vaikiškų sklandytuvų projektavimas sukelia daug diskusijų ( turbūt skaitėt konstruktorių forume)

[ Redaguota Št Sau 02 2010, 08:58 ]
Į viršų
KĘSTUTIS A.
Sk Sau 03 2010, 01:42
Užsiregistravęs dalyvis #62
Prisijungta: Pr Bir 30 2008, 03:04
Pranešimų: 32
Po 1990m.dar kažkiek sklandytuvų LAK-16 buvo pagaminta.Marijampolėje LAK-16M g.nr.310 pagamintas 1994m.,pas mus Oškinio m-loje yra 3 vnt. LAK 16A g.nr.101;102;103 pagaminti 1996,ir 2vnt. g.nr.104;105 pagaminti 1997m.Kiek teko girdėti tai buvo paskutiniai,nebent dar kas nors susirinko iš likusių pagamintų detalių.
Į viršų
Kiras
Sk Sau 03 2010, 01:44
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Flyer rašė ...
Šiuo metu reikalavimų vis daugėja ir vaikiškų sklandytuvų projektavimas sukelia daug diskusijų ( turbūt skaitėt konstruktorių forume)

Konstruktorių forume apie vaikų sklandytuvų projektavimą galima pasiskaityti čia ir čia

KĘSTAS rašė ...
Po 1990m. dar kažkiek sklandytuvų LAK-16 buvo pagaminta. Marijampolėje LAK-16M g.nr.310 pagamintas 1994m., pas mus Oškinio m-loje yra 3 vnt. LAK 16A g.nr.101; 102; 103 pagaminti 1996 ir 2vnt. g.nr.104; 105 pagaminti 1997m. Kiek teko girdėti tai buvo paskutiniai, nebent dar kas nors susirinko iš likusių pagamintų detalių.

Vertinga informacija LAK-16 istorijai.


Dar perkeliu žinutę apie vaikų sklandytuvus iš kitos temos:
KĘSTAS rašė ...

Noriu pasidalinti savo patirtimi, manau per eilę metų dirbant su vaikais jos truputį turiu. Pernai mūsų mokyklai sukako 25 metai nuo jos įkūrimo (Br.Oškinio), per tą laikotarpį praktiškai visi vaikiški sklandytuvai, tai yra LAK-14 (2-os ir 3-ios serijos), BRO-11M2, LAK-16M ir LAK-16A buvo ir yra eksplotuojami.

Apie LAK-14 "STRAZDĄ" daug pasakyti negaliu, su juo dirbti neteko tik paskraidyti. Šiaip ganėtinai sunkus, esant nedideliam greičiui posūkio ir aukščio vairai mažai efektingi, eleronų užtenka nes sparnai "ZYLĖS''. Pradiniam mokymui nelabai tiko dėl vienratės važiuoklės, po keleto grubių tupdymų dažnai lūždavo apatinė liemens dalis. Gana sunkiai remontuojamas, nes būdavo daug terlionės su epoksidine derva. Tą pačią dieną nebepadirbsi, reikia laukti dervos sukietėjimo, o dar surinkimas ir t.t.

,,ZYLĖ''ir LAK-16A arba kaip vaikai vadindavo "Kalakutas" mokymui jau geresni, bet labiau lavinimuisi ar treniruotėms. "ZYLES" iš vienračių perdarydavom į trirates, kad vaikams būtu lengviau išmokti riedėti žeme dirbant su posūkio vairu, pučiant šoniniam vėjui greitai išmokdavo dirbti su eleronais. Bet esant priešiniam vėjui ypač stipresniam, su "ZYLE" reikėdavo būti atsargiam ypač jei vaikas pradedantis tik mokytis, nes užtekdavo keleto metrų buksiravimo, o ratai jau ore, tada naudodavome interceptorius. Skrisdavo abu sklandytuvai ir "ZYLĖ" ir "KALAKUTAS" gerai, abiejų sparnų profiliai vienodi (P-II), gal tik paskutiniam reikėdavo truputi didesnio greičio, abu gerai parašiutuoja. Remontuoti irgi nėra labai sudėtinga, "ZYLĖ" visa medinė, "Kalakutas" mišrus, duraliuminis ir plastikas, kadangi palaužimuose sparnai nukentėdavo retai, vargo daug nebūdavo. Tik "ZYLES" laikant skraidymo sezono metu lauke jos greitai supūdavo. Medis yra medis.

Na o LAK-16M arba kaip vaikai sako "VARGELIS", pats tinkamiausias pradiniam mokymui. Irgi mišrios konstrukcijos, plastikas ir duraliuminis. Sparno profilis laminarinis - taip vadinamas "batonas" - labai jautrus nešvarumams ir drėgmei. Važiuoklė triratė. Dirbti lengva su juo būdavo todėl, kad kai greitis mažas - važiuoja, kai greitis didelis - skrenda. Kaip vaikai sako kol traukia tol skrenda, kai atkabina nudrimba, žodžiu vienas vargas.


Į viršų
bence
Sk Sau 03 2010, 01:57
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
Na argumentas, kad medis neremontuojamas lauke yra neteisingas, nes plastikas bei metalinis-skudurinis sparnai aplamai dar ne betkokiose dirbtuvese remontuojami.Siai dienai labai aktualus kainos-kokybes santykis.Teko skaityt optimistines prognozes, kad i mada gryzta ( gal del pigumo) mediniai lengvi sklandytuvai.
Jei jau palietem sia tema,tai noreciau pridurti, kad tuomet kai prasidejo plastikas, buvo truputeli kitos tendencijos sklandytuvu konstravime.Pirmiausiai tai plastikai leido konstruoti dideliu ikrovimu bei open klases sklandytuvus, kur pastarieji siai dienai baigia isnykt net kaip klase varzybose.Antra plastiku pranasumas buvo tas, kad juos galima buvo kepti masiskai.Siai dienai pagaminami vos keli sklandytuvai, kuriuos iperka tik turtingiausi.Taigi kalbant apie masiska mokomaji sklandytuva, reik atsiprasyti medzio ir galvoti apie konstrukcijas is jo.Zinoma, nereikia vienareiksmiskai atsisakyti kompozito:neikas netraudzia naudot styrofaumo nerviuroms, anglies briaunoms ar pan.Kaip pvz yra naujausia Kolombano konstrukcija:misrios medzio-kompozitu konstrukcijos lektuvas.pastarasis savo duomenim nenusileidzia kompozitams.Taigi, belieka tik pamineti prierasa zinutes apacioj....

[ Redaguota Sk Sau 03 2010, 01:58 ]
Į viršų
mindozee.mig3
Sk Sau 03 2010, 05:17
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263
100% pritariu Benui.
Į viršų
Tinklalapis
andrius
Sk Sau 03 2010, 06:26
Užsiregistravęs dalyvis #78
Prisijungta: Pn Spa 03 2008, 10:03
Vieta: Vilnius
Pranešimų: 35
Kai lankiau jaunųjų sklandytojų mokyklėlę, teko matyti LAK-16 palaužimų, todėl drįsiu pakomentuoti apie šį sklandytuvėlį.
Jei budavo palaužiamas sparnas, tai nuo sparno nuluždavo kronšteinas (?kronšteinai? neprisimenu keliuose taškuose tvirtinasi sparnas), kurio pagalba sparnas tvirtinasi prie liemens. Prisimenu vieną atvejį- vaikas palaužė sparną būtent ties mano paminėta vieta. Nuėję su instruktorium į angarą suradom sparną su panašiu (bet mažesniu) palaužimu. Instruktorius atsinešė dervos su audiniu ir paaiškino keturiolikmečiams kaip priklijuoti kronšteiną. Suremontavus sparnas nenulužo
Dėl vamzdinės konstrukcijos- susilenkė? iškniediji, pakali, patiesini, palygini, jei reikia- privirini papildomą vamzdelį. Jei išvis nieko nesigauna- įstatai naują vamzdį. Gal ir nelabai estetiška, bet taip iš tikrųjų buvo..
Taigi apie "kalakuto" remontą esu pakankamai teigiamos nuomonės.

Dėl medinės konstrukcijos- gaminant sklandytuvą iš medžio užtrunkama žymiai daugiau laiko- lonžeronai, nerviuros, špantai, špangautai ir dar begalė kitų detalių.. Nesupraskit manęs klaidingai, man labiau patinka darbuotis prie medžio ir metalo, nei prie plastiko, bet manau, kad medinės detalės remontas užtruks ilgiau, nei plastikinės ar metalinės.
Visgi tikiu, kad medinę konstrukciją galima sėkmingai panaudoti pramoginių- treniruočių sklandytuvų statybai (kalbu apie panašios konstrukcijos kaip dabar atstatomi Pūkas, Gintaras). Tokį sklandytuvą galėtu pasigaminti vyresnio amžiaus žmogus, kuriam netruktų kantrybės (pripažinkim, kad šiais laikais vaikai ir paaugliai labiau mėgsta laisvalaikį praleisti prie kompiuterio ar televizoriaus. Be abejonės yra ir įšimčių) ir būtų galimybė jį finansiškai išlaikyti (draudimas, papildomi pinigai remontui, angaro(patalpų) nuoma).

Beja gerb. Kirai, į sąrašą dar galite įtraukti Kęstučio Leonavičiaus MS, kuris yra po truputi statomas (gaila dėl finansinių problemų viskas vyksta labai lėtai).

p.s. Pamiršau paklaust.. Daugelyje sovietinių straipsnių susijusių su orlaivių konstravimu raginama plačiau naudoti plastikus ir atsisakyti tokių deficitinių medžiagų, kaip medis ir aliuminis. Deja dėl medžiagų kainų dar nesu išprusęs. Taigi klausimas- ką finansiniu požiūriu labiau apsimoka gamintis? Tarkim nedelsiant reikia įsigyti medžiagas, tai koks sklandytuvas kainuotų pigiau- medinis, metalinis ar plastikinis?

[ Redaguota Sk Sau 03 2010, 06:55 ]
Į viršų
Eiti į puslapį   <<        >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System