Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Sklandymo istorija :: Sklandymo istorija Lietuvoje
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Sklandymo istorija Lietuvoje 1931-1944m
Eiti į puslapį       >>  
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
gaurai
Pr Vas 28 2011, 09:06
Užsiregistravęs dalyvis #214
Prisijungta: Pr Vas 28 2011, 06:18
Pranešimų: 12
Sveiki mieli sklandytojai bei šiaip entuziastai. Esu VU istorijos fakultetą bebaigiantis asmuo ir bakalauro darbą žadu rašyti apie sklandymo istoriją. Šią temą kurdamas tikiuosi susilaukti pasiūlymų literatūros srityje. Ypač būtų vertinga pagalba - to meto periodinėje spaudoje aptikti straipsniai (taip mačiau, kad yra sukurta net atskira tema, tačiau ten jų nėra daug ir jau visus peržvelgiau).

Pati rašto darbo konstrukcija dar nėra visai aiški. Mąstau apie elementarų skėlimą į 2 pagrindines dalis: nepriklausoma Lietuva ir okupacinis periodas. Toliau bus skirstoma į atskirus smulkesnius skyrius, ypač nepriklausomos Lt laikotarpis, kadangi čia nepalyginamai daugiau medžiagos.

Pateikiu jums literatūrą, kurią jau esu peržvelgs, kad nesiūlytumėt, (jei išvis kas nors nepatingės terliotis ) to ką jau esu vartęs.

Knygos:
*V. Ašmenskas "Aviacijos sportas Lietuvoje 1940 -89"
*V. Ašmenskas "Lietuvos aero klubas 1927 - 40"
*A. Liekis "sparnuotoji Lietuva"
*G. Ramoška "Lietuvos aviacija"
*J. Pyragius "paukščių keliais"
* J. Pyragius "Kovosiu kol gyvas būsiu"
*V. Dovydaitis "Lemta buvo išlikti"
*J. Dovydaitis "Žmogaus sparnai"
* R Naužemys "Vytautas Paseckas"
ir dar keletas knygų, kurių net nepamenu, nes ten išvis nekas tebuvo.

Periodika:
*Lietuvos sparnai (senieji)
*Liaudies sparnai
*Plieno sparnai (tiek LAM leidžiami tiek išeivių išleistas 4 nr. metraštis).

Tai pat norėčiau pasidomėti apie sovietmečių ėjusį žurnalą sparnai, ar galima tikėtis rasti straipsnių apie mane dominantį laikmetį? Dar. domintų komentarai apie dabartinius Lietuvos sparnus.

Dar norėjau ko nors kas turi A. Liekio "Sparnuotą Lietuvą" paslaugos - gal galit nufotkint man naudotos literatūros puslapį, kuriame surašyti LCVA fondai, kuriuos anas ponas naudojo, nes kai buvau ją pasiskolinęs pats pamiršau tai padaryti...

Kadangi šis puslapis daug dėmesio skiria būtent sklandymo istorijai, todėl baigtu kūriniu tikrai pasidalinsiu, aišku jei kažką jis sudomins.

Taip pat galite nesidrovėti ir klausti kokį velnią aš čia išvis sugalvojau ir pan . Beje mielai laukiu pasiūlymų dėl galimos darbo struktūros ir pan.

Tai tiek.
Į viršų
Kiras
Pr Vas 28 2011, 09:35
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Šaunu, kad ruošiesi tokią temą nagrinėti. Patarti, manau, nelabai ką ir galime. Mes čia taip sakant, mėgėjai. O tu, jei jau bakalaurą ginsi, tai galima sakyti - istorikas profesionalas.
Ir literatūrą tu čia susirašei gerą - nebėra ką labai daugiau ir bepasiūlyt. Na, gal dar šitas:
Sklandytojų skrydžiai / Balčiūnas Jonas : Vilnius : Mintis, 1978.
Erdvės skonis / Edmundas Ganusauskas : Vilnius : 1991 m.

Sėkmės!
Į viršų
bence
Pr Vas 28 2011, 11:19
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
Labai graži iniciatyva! I literaturos sarasa labai rekomenduociau aviacijos muziejaus leidziamus "plieno sparnus" .Ten rasi daugybe atsiminimu, ipatingai apie skraidymo pradzia vokieciu ir rusu okupacijos metu.
Literatura leista sovietmeciu, patarciau analizuoti atsargiai.Amzina atilsi J.Balčiunas man ta pati sake net apie savo knyga "Sklandytojų skrydžiai"
Į viršų
gaurai
Kt Kov 31 2011, 10:13
Užsiregistravęs dalyvis #214
Prisijungta: Pr Vas 28 2011, 06:18
Pranešimų: 12
Sveiki dar kartą. Turiu tokį klausimą jums. Jeigu reikėtų išriknti asmenis labiausiai pasižymėjusius sklandymo srity bei labiausiai prie jos plėtros prisidėjusius, kokie tai žmonės būtų ir kodėl? Klausiu nes esu suplanavęs nedidelį skyrelį šia tema. Žmones lyg ir atsirinkau, bet pamaniau dar jūsų nuomonę sužinosiu. 9 laimingieji:
* B. Oškinis - aišku dėl savo konstruktorinių sugebėjimų.
* B. Karvelis - dėl dviejų sukonstruotų labai aukštos klasės sklandytuvų
* A. Paknys - vienas aktyviausių konstruktorių tarpukariu.
* J. Pyragius - Nidos sklandymo mokyklos ilgametis vadovas, pasiekė puikių sportinių rezultatų.
* G. Heindrikis - pirmasis kvalifikuotas sklandytojas bei instruktorius Lietuvoje, daug nuveikė sklandymo vystymosi pradžioje.
* V. Vaitkus bei L. Koronkevičius - daugiausiai nuveikė organizuodami sklandymą 1941-44m.
* A. Gustaitis - rėmė sklandymo atsiradymą, inciavo Heindrikio komandiruotę Rossitten mokykloje. Aktyviai palaikė LAK siekius perimti Aukštagirio sklandymo mokyklą. Įsteigė pereinamą prizą už nusklęstą nuotolį.

Su paskutiniuoju sunku. Nors ir būtų labai logiška apie jį parašyt, tačiau nevisai žinau ką.
* Z. Žemaitis

Tad jei manote, jog kažkas neturėtų būti sąraše ar kažko trūksta, sakykit. Taip pat ir su nuopelnais, galit pildyt į valias .
Į viršų
sky76v
Pn Bal 01 2011, 03:36
sky76v
Užsiregistravęs dalyvis #113
Prisijungta: Št Kov 28 2009, 03:48
Pranešimų: 97
Pasiteiravau pasitikslinti Gyčio, taigi, tokios pastabėlės:
B.Oškinis - ne tik konstruktorius, bet ir organizatorius, sklandymo sąjūdžio varomoji jėga.
B.Karvelis, A.Paknys - taip, talentingi konstruktoriai.
J.Pyragius - ne tik Nidos sklandymo mokyklos vadovas ir sportininkas - 1936-1939 LAK generalinis sekretorius ir vyriausiasis sklandymo instruktorius, LAK atstovas tarptautinėje sklandymo komisijoje.
G.Heidrikis (pavardė be „n“) taip - pirmasis sklandymo instruktorius.
Prie prieškarinių sklandymo asmenybių galima įrašyti Gabrielių Miliūną - kuris su bičiuliais ėmėsi kone serijinės mokomųjų sklandytuvų gamybos, ir Alfredą Gysą - rekordininką, vieną iš Nidos sklandymo mokyklos vadovų.
Karo metais kartu su V.Vaitkum ir Zdislovu Koronkevičiumi aktyvus sklandymo atgaivinimo iniciatorius buvo Vytautas Peseckas.

Antanas Gustaitis be to, kad buvo sklandymo atsiradimo Lietuvoje iniciatorius (jo nurodymu Milevičius ir Skurauskas pastatė pirmąjį Lietuvoje sklandytuvą) bet ir kvietė talentingiausius jaunuosius konstruktorius į tarnybą Karo aviacijoje bei komandiravo juos studijuoti į užsienį.
Z.Žemaitis išplėtojo visą aviacinio sporto veiklą Lietuvoje, iš kuklios organizacijos Lietuvos aeroklubas tapo veikliu, populiariu aviacijos propaguotoju.
Į viršų
Kiras
Pn Bal 01 2011, 03:55
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Žiūrint kokiu laikotarpiu. Čia kaip suprantu apsiriboji 1933 - 1944 m. Pokario laikotarpiu taip pat buvo reikšmingų įvykių ir asmenybių.

Dėl paties sąrašo, tai manyčiau, vertėtų įtraukti Gabrielių Miliūną - kaip mokomųjų sklandytuvų MO-1, MO-2 ir MOG gamybos organizatorių. Taipogi Alfredą Gysą - irgi prisidėjusį prie sklandytuvų kūrimo bei vieno iškiliausio prieškario Lietuvos sklandymo rekordo autorių.

Mano manymu, mažiausi nuopelnai būtų G.Heidrikio (ne Heindrikio!). Tai paprasčiausiai žmogus atsidūręs reikiamu laiku reikiamoje vietoje. Jis buvo vokiečių kilmės Lietuvos karo lakūnas, todėl labai tiko komandiruotei pas vokiečius į Rasytės sklandymo mokyklą. O Nidoj buvo tol, kol neatsirado jam pamaina - Pyragius. Vėliau G.Heidrikis su sklandymu neturėjo nieko bendro.
Na, iš sąrašo išbraukti gal ir nereikėtų - vis tik pirmasis instruktorius. Bet kaip minėjau, jo įtaka Lietuvos sklandymo raidoje minimali.

Taip pat minimalūs nuopelnai, manau, ir V.Vaitkaus bei Zdislovo Koronkevičiaus (ne L. Koronkevičiaus). Tie skraidymai karo metu kažkokios didelės įtakos sklandymo raidai neturėjo. Beje, vėliau, pokario laikotarpiu V.Vaitkaus nuopelnai vystant sklandymą Vilniuje - įkuriant sklandymo klubą - tai taip, reikšmingi.

Dėl Z.Žemaičio. Tai čia kaip generolui - visi nuopelnai už armijos pergales. Už LAK-o organizavimą, civilinės ir sportinės aviacijos vystymą. O sklandymas ir buvo viena plačiausiai išvystyta sportinės aviacijos šaka.
Į viršų
gaurai
Pn Bal 01 2011, 05:34
Užsiregistravęs dalyvis #214
Prisijungta: Pr Vas 28 2011, 06:18
Pranešimų: 12
Puikūs komentarai, dėkingas labai esu . O dėl A. Ramoškos tai su malonumu būčiau ir pats pasikonsultavęs, tik kadangi į muziejų dėl sveikatos problemų nebeužsuka ponas, tai nebuvo galimybių. O dėl Milūno irgi galvojau jį įtraukti į sąrašą, tačiau kažkaip suabejojęs buvau.

[ Redaguota Pn Bal 01 2011, 05:35 ]
Į viršų
sky76v
Pn Bal 01 2011, 08:13
sky76v
Užsiregistravęs dalyvis #113
Prisijungta: Št Kov 28 2009, 03:48
Pranešimų: 97
Jei vaizdingai apibūdint, tai Heidrikis - žmogus, kuriam A.Gustaitis pavedė uždegti detonatoriaus virvutę.

O sklandymas karo metu gal didelės įtakos sklandymo vystymuisi neturėjo, bet neleido užgesti tai ugnelei ir įrodė, kad lietuviai taip pamėgo šį sportą, jog stengėsi jo nepamiršti vos atsirasdavo bent minimalios sąlygos. Z.Koronkevičiui ir V.Peseckui teko pasitraukti į Vakarus, todėl jie negalėjo prisidėti prie sklandymo veiklos Lietuvoje, bet ryšio su aviacija stengėsi nenutraukti ir išeivijoje.
Į viršų
gaurai
An Bal 12 2011, 03:38
Užsiregistravęs dalyvis #214
Prisijungta: Pr Vas 28 2011, 06:18
Pranešimų: 12
Sveiki vėl. Noriu jūsų pasiteirauti apie sklandytuvų tipus. Aš dabar parašysiu kaip ką suprantu ir jei kažkas bus blogai ar ko truks susimildami badykit į tai pirštais. Tai va yra 4 pagrindiniai sklandytuvų tipai: mokomasis, lavinamasis, rekordinis bei akrobatinis. Tačiau teko daug skaityt apie terminiams skriejimams skirtus sklandytuvus su specialiais prietaisais. Tad ar čia yra atskira klasė ar tiesiog prietaisų prifarširuotas rekordinis ar lavinamojo tipo aparatas? Dabar dėl akivaizdžių skirtumų tarp išvardintų tipų, per daug nelendant į techninius reikalus. Mokomąjį sklandytuvą nuo lavinamojo skiria tai jog mokomasis neturėdavo gondolos, kad mokiniams paprasčiau jį būtų surinkinėti ir remontuot? Taip pat lavinamojo tipo sklandytuvu buvo galima startuoti iškeliant jį lėktuvu. Ir be abejo techninės charakteristikos lavinamojo aparato buvo geresnės nei mokomojo. Dabar dėl skirtumų tarp lavinamojo ir rekordinio, tai čia skirtumas tik tas rekordinis yra gerokai tobulesnės konstrukcijos, geresnių charakteristikų, ar yra ir kokių kitokių skirtumų? Taip pat dėl akrobatinio, šis tipas man išvis nelabai aiškus. Apie motorizuotus sklandytuvus galit nerašyt daug, čia situacija tuo metu Lietuvoje aiški.
Į viršų
Kiras
Tr Bal 13 2011, 01:22
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Kaip matau, nagrinėji prieškario Lietuvos sklandymo laikotarpį. O aš žiūriu plačiau - į visą sklandymą istoriją. Gal dėl to sunku surasti bendrą vardiklį.

Mokomasis, lavinimosi, treniruočių, rekordinis... Manau, kad toks skirstymas yra sąlyginis.
Mokomąjį sklandytuvą nuo lavinamojo skiria tai jog mokomasis neturėdavo gondolos

Na, man pavyzdžiui, kai sklandžiau, mokomasis sklandytuvas buvo "Blanikas". Taigi apie gondolos buvimą - nebuvimą nėra kalbos. O tam tikru laikotarpiu "Blanikais" buvo mušami rekordai! Beje, Lietuvos sklandymo rekordų lentelėje yra ne vienas dar iki šiol nepagerintas rekordas, pasiektas su "Blaniku".
Manau, kad ir su "Cioglingu" būtų galėję pasiekti tam tikrus išsilaikymo rekordus, skriejant gerame antvėjyje (pvz. Kryme). Kita vertus, teoriškai su tuo pačiu "Cioglingu" galima suriesti kilpą. Taigi - akrobatinis!? O štai su B.Oškinio "Rūta-4" kilpos atlikti nėjo, nors tai skaitėsi akrobatinis sklandytuvas.

Manau, kad tam tikras sklandytuvas gali tarnauti keletu funkcijų - ir mokymo, ir lavinimosi, ir rekordams. Žinoma, rekordams reikia pačių tobuliausių. o mokymui imami patys paprasčiausi. Lavinimosi - treniruočių sklandytuvai būtų per viduriuką.
Akrobatiniai? Yra toks lenkų "Swift" specialiai skirtas akrobatikai. Tačiau bet koks šiuolaikinis sklandytuvas gali atlikti neblogą akrobatiką. Netgi ilgasparniai LAK-12 "Lietuva".
Į viršų
Eiti į puslapį       >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System