Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Kiti dalykai :: Pokalbiai apie viską.
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Sklandymo čempionatų istorija
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
Kiras
An Rgs 04 2012, 07:56
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Atidariau atskirą temą, gal padiskutuosim apie praeityje vykusius pasaulio, Sovietų Sąjungos, Lietuvos, Pabaltijo sklandymo čempionatus.

Pradžioje apie 1976 m. 15-ąjį pasaulio čempionatą kuriame startavo sklandytuvas LAK-9 "Lietuva". Įkeliu Mindozee.mig3 medžiagą.







Čempionate kaip vienas iš komandos trenerių dalyvavo Aleksandras Jonušas. Ten jis rašė dienoraštį, todėl viską tiksliai užfiksavo, o grįžęs parašė šitą straipsnį į "Sparnus". Tačiau anksčiau nei pasirodė žurnalas, pirmuosius įspūdžius papasakojo Pociūnų pirtyje. Keletą epizodų iš tos vakaronės prisimenu.

Taigi.
A.Jonušas su Z. Brazausku buvo ir treneriai, ir antžeminės komandos nariai, ir autobusiuko "Latvija" su priekaba vairuotojai, ir krovėjai . Jie aptarnavo Olegą Pasečniką skridusį naujuoju LAK-9 "Lietuva". E.Rudenskį aptarnavo Sovietų Sąjungos sklandymo rinktinės vyr. treneris Jurjevas su kažkuo kitu.
Prasidėjus pratimui prasidėdavo šių ekipažų "ralis", įveikiant "trikampius" žemėje. Pradžioje važiuodavo į priekį maršruto link pirmo posūkio punkto. Žinoma tie "trikampiai" būdavo mažesni. Pranešinėdavo meteorologinę situaciją sklandytojams. Jei sklandytuvas tūpdavo į aikštelę, tai gan greitai jį pasiekdavo.
Mums, jauniems sklandytojams toks pasakojimas kėlė nuostabą, nes buvome įpratę, kad pas mus sklandytuvus iš aikštelių partempdavo lėktuvais. Nebent, kai aikštelė per maža lėktuvui arba palaužimo atvejais.
Posūkio punktus tada fotografuodavo fotoaparatu pritvirtintu kabinoje ir sklandytojai buvo apsirūpinę paprastučiais rusiškais aparatukais "Smena"-8. Bet pagal čempionato nuostatus jie netiko - turėjo filmos atvyniojimo atgal funkciją. Su tokiais aparataisi buvo galima gudrauti - nufotografavus pirmą posūkio punktą atsukti juostą ir grįžus į aerodromą tik tada startuoti. Todėl turėjo pirktis kitus fotoaparatus ten vietoje.

E.Rudenskis kaip dabar sakoma buvo labai "pasikėlęs", laikė save asu ir ketino visiems "įkrėst". O tas pasikėlimas išplaukė iš to, kad 1972 metų pasaulio čempionate buvo laimėjęs antrą vietą, o prieš pat Suomijos čempionatą - laimėjo Socialistinių šalių varžybas, vykusiais Kišiniove. Taigi buvo nugalėjęs lenkus, o lenkai buvo laikomi favoritais. Bet Rudenskio taktika nepasiteisino. Jis stengėsi startuoti vėliau, išleisdamas į priekį "kaulus", tikėdamasis tuos "kaulus" "susirinkti", t.y. pavyti. Bet pasaulio čempionatuose niekas nemėgsta būti "kaulais", be to ir dalyvių meistriškumas aukštesnis nei eilinių "kaulų". Todėl tų "kaulų" neidavo pavyti. Taigi Rudenskis liko lentelės uodegoje.
O.Pasečnikas dar buvo gana jaunas sklandytojas ir visos jo pergalės dar buvo ateityje. Be to ir sklandytuvas "Lietuva" kokybe neprilygo ASW-17 ir Nimbusams. Taip sakant būkim biedni, bet teisingi, iš tikrųjų "Lietuva" nebuvo toks puikus, kaip kad skambėdavo V.Mekšriūno ar Dovydaičių publikacijose "Sparnuose" ir kitur. Dažnai cituojamas tas atvejis, kai Pociūnuose BK-7A buvo palygintas su Nimbus-II ir, atseit, nė kiek neatsiliko. Kai greitis nėra didelis tas atsilikimas nežymus, o kai peršokimuose spaudžiama 180 - "Lietuva" eina žemyn. Taigi O.Pasečnikas faktiškai liko paskutinis.
Tokie prasti rezultatai turėjo įtakos, kad vėliau, 1978 metais Sovietų sklandytojai nebuvo išleisti į pasaulio čempionatą Prancūzijoje. Tada jau buvo LAK-10, o Sovietų rinktinėje jau buvo įsitvirtinęs Antanas Rukas.

Dar vienas momentas. Pasečniko sklandytuvas buvo su raidiniais indeksais OP (oskar papa). Mums tai buvo naujovė - Pociūnuose ir visur kitur Sovietų Sąjungoje buvome įpratę su sklandytuvų skaitmeniniais numeriais. Taigi čia buvo tokia vakarietiška naujiena. E.Rudenskio sklandytuvas gavo indeksą EP, nes raidės ER buvo užimtos. Bet Rudenskiui buvo dar geriau - atitiko pagal kirilicą. Veliau, kai A.Rukas įsitvirtino rinktinėje, labai džiaugėsi savo raidiniu indeksu AR (alfa romeo), atitinkančiu garsios firmos pavadinimą.
Ir dar. Terminas "brifingas" irgi buvo A.Jonušo parvežtas iš Suomijos. Ką tai reiškia, manau, visi žinot.
Tai tiek prisiminimų.
Į viršų
Kiras
An Rgs 04 2012, 08:54
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Šiek tiek informacijos apie čempionatą Rayskaloje iš interneto platybių.

Laisvos klasės rezultatų lentelė.



Dalyvių sklandytuvų duomenys.



Įvykdytų pratimų suvestinė.



Rayskalos aerodromo bendras vaizdas per varžybas.



Ir apie "Lietuvą".
Gal kas galit padaryti vertimą.



Dar vienas čempionato momentas, kurį papasakojo A.Jonušas.
Politinis.
Čempionate dalyvavo Pietų Afrikos sklandytojai. Pietų Afrikoje tada buvo rasistinis režimas, ir dėl to tą šalį pasaulis neįsileisdavo į tarptautines varžybas. Nežinau , gal buvo kokia SNO rezoliucija tuo klausimu.
O štai čia dalyvavo. Tai Sovietų atstovai važiavo į Helsinkį ir padavė oficialų protestą dėl to. Nežinau kur ir kam, bet kaip A.Jonušas sakė, organizatoriams dėl šio protesto buvo didelių nemalonumų. Štai taip. Sportas ir politika.
Į viršų
mindozee.mig3
An Rgs 04 2012, 09:07
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263
Lauksiu daugiau prisiminimu apie si ir kitus cempionatus. Man toks klausimas daznai kyla, kodel nedalyvauta su 12-ta "Lietuva"cempionatuose? Nemanau, kad jis jau toks blogas buvo-yra. Juk 2009 europos cempionate uzimta antra vieta dvivieciu klaseje su 2R http://www.soaringspot.com/egc2009poc/results/double-seater/total/day13.html
Į viršų
Tinklalapis
Renatas
Kt Rgs 06 2012, 11:12
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Kiras rašė ...

Šiek tiek informacijos apie čempionatą Rayskaloje iš interneto platybių.
Laisvos klasės rezultatų lentelė.





Šioje lentelėje, 30-je vietoje yra Airiją atstovavęs šviesios atminties Jeremy Bryson. Iš jo prieš dvejus metus aš įsigijau ASK-14. Žmogus tada jau labai sunkiai sirgo (praėjus vos 10d, kai į Lietuvą išsivežiau motosklanytuvą, J.Bryson iškeliavo į anapus...).
Čempionate jis skraidė su Kestrel 22. Šis, vos prieš pat varžybas pagamintas sklandytuvas, tiksliau Kestrel 19 ilgasparnė modifikacija, dar buvo visiškai "žalias" aparatas. Pamenu J.Bryson pasakojant, kad su Kestrel 22 būdavo pavojinga viršyti 200 km/val, nes sparnų galuose prasidėdavo flaterio reiškiniai. Tai paaiškėjo Suomijoje, čempionato metu

Į viršų
Kiras
Pr Lap 05 2012, 11:00
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Flyer rašė ...




Vertimas:

Šis straipsnis skirtas tiems sklandymo gerbėjams, kuriems įdomu netik tai kas bet ir su kuo skraidoma čempionate. Kai Olegas Pasesnik užsiregistravo su sklandytuvu "Lietuva", entuziastai tikėjosi pamatyti bent vieną naują atviros klasės sklandytuvą šias met. Dėja, jis buvo palaužtas ketvirtos dienos metu ir buvo priverstas pasitraukti iš varžybų, taigi nebuvo galima pilnai pamatyti jo galimybių. Bet Vytauto Pesecko dėka, gavome truputi informacijos.
Peseckas praneša, kad 1969m. Lietuvos entuziastai paprašė Balio Karvelio, patyrusio sklandytuvų konstruktoriaus, suprojektavusio šešis sklandytuvus, sukurti atviros klasės varžybinį sklandytuvą. Iki 1972 metų buvo pagamintas ir išbandytas prototipas "Lietuva". Jis turėjo 17,8 metrų ilgio sparnus, o skridimo bandymai parodė 0,52 m/s žemėjimą esant 75 km/h ir didžiausią kokybę 43 esant 90 km/h.
1975 metais, po trijų metų vystimo, buvo pagaminta naujos versijos Lietuva (dar žinoma kaip BK-7A arba LAK-9). Sparnų ilgis siekė 20,02 metro, o kokybė siekė 46 ties 91 km/h. Didžiausias leistinas greitis buvo 205 km/h. 26,7 proilgio sparnai gali talpinti 100 litrų balasto. Sparnai ir liemuo pagaminti naudojant sumuštinį: stiklas/puta/stiklas. Pedalai ir sedynė yra reguliuojama. Stabdymo parašiutėlis įeina į standartinę sklandytuvo komplektaciją.
Cirkulis, oficialioje ataskaitoje, Raiskaloje, praneša Lietuvos pilotas Olegas Pasetsnik. "Lietuvos kokybė beveik tokia pati kaip Nimbuso, tik Nimbusą truputi lengviau pilotuoti, bet ir Lietuvą pilotuoti nėra sudėtinga".
Antros varžybų dienos metu, lietuviškas sklandytuvas pasiekė savo aukščiausią, šeštą, poziciją.

Į viršų
Kiras
Kt Lap 08 2012, 01:18
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Temoje apie LAK-9 buvo paminėtas 1978 metų TSRS čempionatas.

Čia A.Beržinsko straipsnis iš 1978 metų "Sparnų" Nr.4 apie tą 40-ąjį Sovietų Sąjngos sklandymo čempionatą.. jame lietuviai gan neblogai pasirodė.




Į viršų
 

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System