Diskusijos

VGC Lithuania :: Diskusijos :: Lietuviškos konstrukcijos :: ESAG konstrukcijos
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Sklandytuvai LAK-9 "LIetuva" ir LAK-9M
Eiti į puslapį   <<        >>  
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, bence, Flyer, Kiras, simakas
Autorius Pranešimas
Flyer
Pr Spa 22 2012, 08:06
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Nesenai Kiras klausė ar yra išlikęs Lak-9...
Taigi, yra! Nesenai muziejus, Mindaugo ir Roko pagalba gavo pasiūlymą parsigabenti kažkokį tai sklandytuvą, lyk lak-12 lyk lak-9/10. Po derybų, pasiskolinę priekabą, muziejaus komanda išvažiavo apsidairyti. Atvykus, tikėjomės kad sklandytuvas bus paruoštas kelionei, ištrauktas ir apvalytas. Dėja mus sutiko kiek kitoks vaizdelis.
Pasitiko mus aerodromo prižiūrėtojas, į pagalbą pasikvietęs Igorį. Paklausus koks sklandytuvas musų laukia, atrėžė kad Lak-12. Truputį nusivylėm, nes tikėjomės devintojo... Igoris mus nusivedė į pati angaro galą, kur už penkių išardytų blanikų ir wilgos stovėjo lakas... nuėjau apžiurėti...
Man jis nebuvo panašus į dvyliktą, į akį iškart krito posūkio vairo kompensatorius ir kitokie sparnų sujungimai. Veide suspindėjo šypsena: devintas!
Apstumdžius blanikus ir paraukus priekabas bei wilgos variklį, atlaisvinom kelią iki lakučio. Sukibome penkiese ir išnešėme į angaro priekį.
Kadangi ratuko jau nebuvo, priekaboje liemenį pastatėme ant padangos. Standartiniai Lak-12 liemens tvirtinimai taip pat netiko, teko panaudot diržus.
Netikėtai kabinoje aptikome prastą užrašų knygutę, kurioje buvo įrašai iš atliktų priežiūros darbų. Paskutinis įrašas 81 metais: Užkonservuotas... Matomai nuo tada jis ir nebeskraidė. Kaip vietiniai sakę, jį sugebėjo pilotuoti tik du žmonės. Vairai buvo begalo sunkūs...
Sparnus radome šalia angaro, jau ne vienerius metus gulėjusius lauke, pamiškėje, merkiamus lietaus. Atsigavę nuo kraupaus vaizdo, pamėginome kelti. Svoris buvo neįtikėtinai didelis, negi senieji sparnai tokie sunkūs? Pasigirdo vandens čiurlenimas. Sparnas pilnas vandnes! Pakėlus vieną kraštą vanduo pro skylutes ėjo po spaudimu. Dėja labai lėtai. Buvo nuspręsta padaryti vieną skylutę, kuri reikalus pagerino. Taip per pusantros valandos, pašalinom iš jų didžiąją dalį vandens. Pasikrovėm, atsisveikinom ir iškeliavom į muziejų. Taip trečios serijos "Lietuva" atsidūrė aviacijos muziejuje.













Į viršų
Vilkas
Pr Spa 22 2012, 08:20
Užsiregistravęs dalyvis #15
Prisijungta: Kt Vas 21 2008, 09:02
Pranešimų: 54
Ačiū už straipsnį Martynai;) Tiek, kad čia didžiausią ačiū reikia matyt sakyti Benui, jei pasiraustume po visas peripetijas. Na, bet visvien. Smagu, kad sparnai vėl bus po angaro stogu.
Į viršų
bence
Pr Spa 22 2012, 08:36
VGC Lietuvoje įkūrėjas

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: Pr Vas 11 2008, 09:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 1346
Gera istorija! Tikuosi lakutis atras savo vieta muziejaus ekspozicijoj (ne saugykloj).
Beje, kad ji sunku buvo vairuot, o tiksliau sunkus eleronai-prisimena ne vienas veteranas.Idomu butu suzinoti sio lako skraidymo istorija, ar yra knygelej serijos numeris?ir kokia registracija ant liemens matosi?
Į viršų
Flyer
Pr Spa 22 2012, 08:43
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Galesiu rytoi pafotografuot knygutę, suprantantys rusiškai galės paskaitinėt Joje tiktai įrašai apie atliktus darbus. Kiek supratau... Viskas su parašais. Atrodo skraidyta nuo 78 metų. Knygutė neorginali, gal būt tik asmeninė.
Ant liemens numeriai 6303
Į viršų
mindozee.mig3
An Spa 23 2012, 06:38
Užsiregistravęs dalyvis #64
Prisijungta: Tr Lie 02 2008, 08:24
Vieta: N.Akmenė
Pranešimų: 263
Klausiau as, ne Kiras O siaip tai super naujiena!!!
Į viršų
Tinklalapis
Flyer
Št Spa 27 2012, 10:32
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Oi, tikrai, Mindaugas Netyčia

Na, pagaliau prisiruošiau nuskenuoti užrašų knygutę kurią radome sklandytuve. Tikiuosi kam nors bus įdomu ją pamatyti. Man tai didelis turtas, nors ir nesuprantu nei žodžio joje. Bet datos ir parašai šneka patys už save. Jei kas per skaitys, bus įdomu išgirsti komentarą Prisegu pdf failiuka su visa knygute. Dar joje buvo vienas lapukas, kurio atverst nesugebėjau, nes "pripelijas". Bet per kampą matau, kad ten yra nubrėžtas trikampiukas apibrauktais kampais. Greičiausiai maršrutas, nes rodykle yra nurodyta greičiausiai vėjo kryptis, bet jokių kitų užrašų nematyti.





lak-9_uzrasai.pdf
Į viršų
Kiras
Sk Spa 28 2012, 03:24
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Cha, cha.
Probėgom pasižiūrėjau.
Tai ten daugiausia įrašų yra lietuvio Vido Mikalausko - vilniečio sklandytojo. Jo parašas praktiškai lengvai įskaitomas. O įrašai daugiausia tokie:
Предполетная подготовка произведена arba Предполетный осмотр планера произведен
Kas reiškia:
Priešskridiminis paruošimas atliktas ir Sklandytuvo priešskridiminė apžiūra atlikta

Dar yra ten ir kitų asmenų parašų, bet neina įskaityti, reikia daugiau laiko. Yra įrašas, o apačioje: "Техник планера" - "Sklandytuvo technikas" ir kitas: "Инжинер АТСК" - "ATSK inžinierius"
Taigi spėju, kad sklandytuvas buvo Vilniaus ATSK - Aviacijos technikinio sporto klubo žinioje. Nes Kauno klubas vadinosi J.Žiburkaus Aviacijos sporto klubas, t.y ASK.
O dėl rusų kalbos - tai buvo toks laikmetis - reikėjo tuos įrašus daryti rusiškai.

Dabar per daug laiko neturiu, vėliau pašifruosiu daugiau. Pvz. paskutinis įrašas yra: Планер демонтирован и законсервирован на зимнее хранение - "Sklandytuvas išmontuotas ir užkonservuotas žiemos saugojimui".
Taip kad neaišku ar kitą sezoną jau nebuvo eksploatuotas.
Į viršų
Flyer
Sk Spa 28 2012, 03:42
flyer

Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Sk Vas 17 2008, 07:07
Pranešimų: 375
Taip, sklandytuvas buvo eksplotuojamas Vilniaus ATSK. Dėkui, Kirai už komentarą!

Dar dėl rusu kalbos:
Kodėl visi įrašai buvo daromi ta kalba? na laikmetis aiškus, atrodo savaime suprantama, bet net ir neoficialiuose dokumentuose rašydavo rusiškai.. Ar tai buvo įsakimas iš Maskvos, ar vietiniu "komunistėlių"? Teko vartyti BK-7 skaičiavimo papkę, kur viskas buvo daryta ranka, be didesnės tvarkos, tarsi juodraštis ir žinoma rusu kalba... Nuvylė, nes nemoku Na, bet matematinė kalba šnekėjo pati už save gaila labai nedaug teko man ten pavartyti, nespėjau pasigilint...
Į viršų
Kiras
Sk Spa 28 2012, 04:39
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #38
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:27
Pranešimų: 575
Kodėl buvo rašoma rusų kalba tiksliai nežinau, bet spėju tam, kad maskviniai DOSAFo viršininkai, vadai, inžinieriai galėtų perskaityti. Be to Lietuvos DOSAFo inžinierius tuo metu buvo rusas Katkovas, gal ir tai turėjo įtakos.
Nelabai pamenu, ar mes Pociūnuose kokiais 1974 -1977 metais rašėm lietuviškai ar rusiškai. Bet žinau, kad klubo vadai ir inžinierius labai pykdavo, kad iš vis pamiršdavom tuos įrašus bortiniam žurnaliuke daryti.

Beje, turbūt nuo kokių 1980 turėjome ir radijo ryšį vesti rusiškai. Iki tol buvo galima lietuviškai. O pretekstas buvo dėl telšiškio sklandytojo Gedvilo žūties 1979 m. Biržuose per I lygos varžybas. Tiriant šią katastrofą, atvykę Maskvos DOSAFo generolai klausydami magnetofoninių pokalbių įrašų, nieko nesuprato.

Į viršų
Renatas
Sk Spa 28 2012, 11:29
Užsiregistravęs dalyvis #24
Prisijungta: An Kov 11 2008, 10:37
Pranešimų: 751
Kai pradėjau skraidyti (1977), radijo ryšiui dar buvo naudojama lietuvių kalba. Pritariu Gintautui (Kirui), kad rusiškai per radiją šnekėt pradėjom nuo 1980 pavasario - to pareikalavo generolai iš Maskvos. Tiesa, rusų kalba naudota tik ryšiui virš aerodromo, visur kitur ir toliau šnekėdavom lietuviškai. Lietuviškų įrašų sklandytuvo "žurnaliuke" (tam dažniausia būdavo naudojamas skersai perpjautas storas sąsiuvinys langeliais) kažkaip nepamenu - tikriausia, kad man pradėjus skraidyti patikros jau buvo rašomos rusiškai, dukart per skraidymo dieną - prieš ir po skrydžio. Gerai atsimenu, kad kas trečią dieną vietoje "predpoliotnyj osmotr proizveden" reikėdavo rašyti "predvaritelnaja podgotovka proizvedena". "Žurnaliukus" kaskart patikrindavo ir jei nerasdavo įrašo, geriausiu atveju būdavai išbartas, o blogiausiu - baudžiamas draudžiant tą dieną skristi, priedo, nusiunčiant klubo inžinieriui įvairiausiems darbams.

[ Redaguota Sk Spa 28 2012, 11:32 ]
Į viršų
Eiti į puslapį   <<        >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System